Auto & Moto Dům & Zahrada Chovatelské potřeby Sportovní potřeby Golf Hurá do vody

Test rodinných vozů

Test rodinných vozů vyhrála Octavia Combi a Picasso
________________________________________
28. května 2008
Podrobili jsme praktickému testu deset aut. Do každého z nich jsme zkusili naložit kočárek i sedačku s dítětem. V testu nejlépe obstála Škoda Octavia Combi a Citroën Xsara Picasso, naopak rodinný model Škoda Roomster skončil až v druhé polovině žebříčku.
________________________________________

"Půjdou zavřít ty dveře?" ptá se testovací máma-řidička, když se do kufru Škody Roomster snažíme nacpat vrchní díl hlubokého kočárku. Nejdou. Musíme posunout co nejvíc dopředu zadní sedačky, o to méně místa je ovšem pro sedačku s dítětem.
"Tak tohle auto se mi nelíbí, přestože to má být rodinný ideál," říká Dana Jakešová, která je na mateřské s dvouletým Lukášem. Ještě ji v našem minitestu čeká devět vozů.
Rozhodli jsme se pro praktickou zkoušku – vezmeme několik aut a vyzkoušíme, jak se hodí pro tříčlennou rodinu, tedy pro dva dospělé a jedno malé dítě. To znamená, jestli se do nich vejde kočárek, jak snadno se v nich umisťuje dětská sedačka i s batoletem.
A protože stále přibývá žen, které musí (nebo chtějí) jezdit autem s dítětem samy, bez asistence mužského elementu, požádali jsme o zhodnocení vozů mámu-řidičku. Zajímalo nás, jak se bude cítit za volantem a jaký vlastně bude mít z auta celkový dojem.
Jak jsme vybírali :
Náš výběr představuje průřez celým automobilovým trhem s důrazem na vozy, které se jako rodinné používají v českých podmínkách nejčastěji – tedy malé a střední třídy, hlavně pak škodovky. O značky však vůbec nešlo.
Takže Opel Agila je zde za "městská miniauta" (kvůli vyšší stavbě karoserie se mu někdy říká mini MPV). Peugeot 206 zastupuje třídu malých vozů (největší konkurent Škody Fabia). Tu jsme přidali ve verzi kombi, většího sourozence roomstera pak coby jedinou škodovku, kterou automobilka deklaruje coby "praktickou a rodinnou".
Na pomezí nižší střední a střední třídy jsme k sobě postavili nejrozšířenější škody – krátkou a dlouhou octavii předchozí generace. Opel Vectra přijel jako nepraktický sedan střední třídy, naopak Citroën Xsara Picasso coby typické superpraktické menší MPV. Totéž v obří sedmimístné verzi představuje Renault Espace, výběr uzavírá menší SUV Nissan X-Trail.
Ani jedno z aut není finančně nedostupné – ojetá agila se dá sehnat už od 70 tisíc korun, malý peugeot zhruba o dvacet tisíc dráž; končíme pak na hranici 300 tisíc korun, za něž se dá pořídit kterékoli z testovaných aut včetně v podstatě nové (předváděcí) kombíkové fabie druhé generace. Byť ta bude mít – stejně jako roomster – minimální výbavu, auta vyšších tříd zase pochopitelně více najetých kilometrů.
Desítka zkoušených aut:

1. Škoda Octavia Combi (1998–2004)
rozměry: 4 572/1 769/1 468 mm, rozvor 2 578 mm
objem kufru: 580 až 1 620 litrů
ceny: nová (Tour) od 444 900 Kč, ojetá od 120 000 Kč
Verdikt: VYNIKAJÍCÍ
Skvělé rodinné auto, s nímž i čtyřčlenná rodina může bez obav vyrazit k moři. Kufr je o 60 litrů větší než u krátké verze, hlavně je však skladnější. Vešlo se bez problémů vše, a ještě zůstalo dost místa. Nakládací hrana kombíku je hodně nízko, což je ideální. Také uvnitř je dost místa vpředu i vzadu. Spolujezdec vpředu před dětskou sedačkou má díky o šest centimetrů většímu rozvoru než u krátké verze místa tak akorát. Stejná výhrada jako u liftbacku – nedostatek odkládacích prostor.

2. Citroën Xsara Picasso (od 1999)
rozměry: 4 276/1 751/1 625 mm, rozvor 2 760 mm
objem kufru: 550 až 2 128 litrů
ceny: nová od 394 900 Kč, ojetá od 120 000 Kč
Verdikt: VYNIKAJÍCÍ
Skvělé rodinné auto s velmi dostupnou cenou nového i ojetého vozu. Kufr tohoto MPV není moc hluboký, ale je vysoký, takže se dá naložit kočárek i s korbou – a vejde se pod dělené krycí plato. Díky extrémně nízké nakládací hraně je manipulace s věcmi snadná, dveře kufru jsou velmi lehké, snadno se zavírají. Prostor uvnitř je vynikající, vzadu tři samostatné sedačky, všude je spousta odkládacích prostor včetně stolečků, na nichž je možné dětem rozložit svačinu nebo obrázkovou knížku. Další úložné prostory jsou i v podlaze, do předních i zadních dveří se vejde velká PET lahev. "Moc praktické však není světlé čalounění celého interiéru, už teď docela špinavé. Tady byste se bez potahů neobešli," hodnotí Dana Jakešová.

3. Škoda Octavia I (1996–2004)
rozměry: 4 507/1 731/1 431 mm, rozvor 2 512 mm
objem kufru: 528 až 1 328 litrů
ceny: nová (Tour) od 369 900 Kč, ojetá od 60 000 Kč
Verdikt: DOBRÁ
Jako rodinné auto může posloužit, ale na kombíkovou octavii nemá. Velký kufr octavie si poradí s kočárkem i taškami, jeho víko je však dost těžké a nakládací hrana poměrně vysoko – manipulace se zavazadly je obtížnější. Prostor uvnitř vpředu i vzadu je „na hraně“ – drobnější člověk může nepříliš pohodlně sedět i vpředu před autosedačkou, větší už ne. Minusem je slabá nabídka odkládacích prostor, vlastně pouze výsuvný držák na kelímky.

4. Škoda Fabia Combi II (od 2008)
rozměry: 4 239/1 642/1 498 mm, rozvor 2 462 mm
objem kufru: 480 až 1 460 l
ceny: nová nebo předváděcí od 299 000 Kč
Verdikt: DOBRÁ
Určitě může sloužit jako rodinné auto. Nevadí ani nulová výbava, hlavní je prostor uvnitř. Kufr je velmi skladný, vešla se vedle sebe korba kočárku i podvozek, na ně tašky. Tříčlenná rodina naloží všechno bez problémů. Dost místa je na zadních sedadlech, je možné se posadit i vpředu u spolujezdce před dětskou sedačkou. Nepříjemné je, že auto nemá centrální zamykání a zajišťovací dveřní kolíčky jsou zapuštěné, takže se musí dveře otvírat kličkou zevnitř. Matce-řidičce se velice líbily odkryté schránky na palubní desce (v základní verzi) i velké odkládací kapsy ve dveřích. "Je to lepší než zavírací schránky, můžu si sáhnout pro cokoli, i když jedu sama," říká.

5. Renault Espace IV (od 2002)
rozměry: 4 656/1 894/1 728 mm, rozvor 2 803 mm
objem kufru: 291 až 2 860 litrů
ceny: nový od 639 900 Kč, ojetý od 185 000 Kč
Verdikt: DOBRÝ
Vynikající rodinné auto, pro malou rodinu snad až příliš velké. Obrovský rodinný vůz MPV má sedm sedaček, dvě zadní se dají vyjmout. K naložení všech věcí nám stačilo vyndat jen jednu. Také je na všech sedadlech nadbytek prostoru, tady není autu co vytknout. "Ani by mi nevadilo, že je espace tak obrovský, spíše se bojím v malých autech. Pro tříčlennou rodinu je však až zbytečně prostorný, bude taky problém s ním parkovat na sídlišti. Jinak se mi hodně líbí," říká maminka. Dětská sedačka se skvěle umisťuje, dveře jsou vysoké, otvírají se do velkorysých úhlů.

6. Škoda Roomster (od 2006)
rozměry: 4 205/1 684/1 607 mm, rozvor 2 617 mm
objem kufru: 450 až 1 780 litrů
ceny: nový od 339 900 Kč, ojetý od 270 000 Kč
Verdikt: UJDE
Jako rodinný vůz roomster zklamal omezenou praktičností. Fabia Combi je lepší. Zadní posuvné a polohovatelné sedačky jsme museli posunout nadoraz dopředu, aby se korba kočárku vešla do kufru, jinak by se musela dát na výšku. Tím také zbylo málo místa vzadu, kvůli dětské sedačce musela ta spolujezdcova (na rozdíl od fabie) maximálně dopředu. "Zadní sedačky jsou vlastně jenom dvě, a přišly mi hodně nepohodlné, opěráky mě tlačily do zad. I kufr se hůř zavírá, víko je těžké a vysoko. Tohle auto se mi nelíbilo, přestože to má být rodinný ideál," říká Dana Jakešová. Vadil jí i příliš široký sloupek dveří, přes nějž je špatný výhled do stran. Plusem jsou odkládací prostory ve dveřích (stejné jako ve fabii). Díky vyšší karoserii se dovnitř dobře dává dětská sedačka.

7. Opel Vectra C sedan (od 2002)
rozměry: 4 596/1 798/1 460 mm, rozvor 2 700 mm
objem kufru: 500 litrů
ceny: nová od 499 900 Kč, ojetá od 210 000 Kč
Verdikt: UJDE
Už napohled nejméně praktické auto v testu – karoserie sedan nabízí kufr o velkém objemu, ale s malým vstupním otvorem. Přesto se do něj vešlo vše, kočárek i s podvozkem a taškami. Malinké víko kufru se velmi lehce zavírá. Uvnitř je vzhledem k velkému rozvoru dost místa vpředu i vzadu, i pro spolujezdce před autosedačkou. "Výhradu mám jen k nedostatku odkládacích prostor a tvrdším sportovnějším sedačkám. Ty navíc nejdou nastavit dost vysoko, abych viděla přes kapotu tak, jak to mám ráda," hodnotí Dana Jakešová. Překvapení testu. Manažerský sedan zvládne i pro něj netypickou roli rodinného vozu, byť ne ideálně.

8. Nissan X-Trail (od 2001)
rozměry: 4 510/1 765/1665 mm, rozvor 2 625 mm
objem kufru: 410 až 1 841 litrů
ceny: nový od 763 900 Kč, ojetý od 250 000 Kč
Verdikt: NIC MOC
"Městský džíp" jako rodinný vůz neoslnil kvůli malému kufru a vysoké nakládací hraně. Zástupce SUV, tedy vozů pro zábavu do lehčího terénu, zklamal hodně nízkým kufrem pod krycí roletou. Už napohled je na tak velké auto málo prostorný – v praxi se na korbu kočárku už nevešla ani taška, pouze kdyby vůz měl drátěnou přepážku. Hrana kufru je hodně vysoká, takže se věci hůře nakládají. Vnitřní prostor auta je naopak ideální, všude je spousta místa i úložných prostor. "Velmi se mi líbilo na skvělých pohodlných sedačkách za volantem – díky vysokému posazu mám skvělý výhled," libovala si Dana Jakešová.

9. Opel Agila (2000–2007)
rozměry: 3 500/1 620/1 695 mm, rozvor 2 360 mm
kufr: 240/1 250 l
cena: ojetá od 70 000 Kč
Verdikt: NEVHODNÝ
Auto je dobré do města, rodinné však určitě není.
Do kufru se vejde jen korba kočárku a taška, podvozek na zadní sedadla – na předním neměl dostatečnou stabilitu. Málo místa na zadních sedadlech, a když bude dítě sedět v sedačce pohodlně, ani dopředu ke spolujezdci už se nikdo nevejde. Golfové hole se na délku kufru vešly. Víko kufru je lehké, ale velké, takže se musí při zavírání kus poodstoupit. Naopak plusem je vyšší posaz, a tedy i lepší výhled ze sedačky řidiče, která je komfortní. Jsou tady i odkládací prostory na lahve a kelímky s pitím.

10. Peugeot 206 (1998–2006)
rozměry: 3 822/1 673/1 435 mm, rozvor 2 445 mm
kufr: 245/1 130 l
ceny: ojetý od 95 000 Kč (pětidveřový)
Verdikt: NEVHODNÝ
Jako rodinný vůz se vůbec nehodí, je příliš maličký a nepraktický. Malý a nízký kufr, kvůli podvozku kočárku a jedné tašce jsme museli vyjmout krycí plato a vytáhnout opěrky nadoraz, aby při brzdění nic z kufru necestovalo po kabině. Korba kočárku se ne právě bezpečně vezla na předním sedadle připoutaná pásem. Interiér je malý a stísněný, řidičce se nelíbilo sezení ani vpředu, ani na zadních sedadlech, chyběly jí odkládací prostory. Nepraktické se jí zdálo i čalounění výplní všech dveří „plyšovou“ látkou, z níž se bude hůř dostávat špína. Golfové hole se do kufru na šířku vešly. Víko je lehké, zavírá se snadno.


Přehled všech nových rodinných automobilů na českém trhu včetně základních cen
MODEL CENA V KČ
Ford Fusion 1.2 264 990
Renault Kangoo Storia 1.2 279 900
Hyundai Matrix 1.6 299 900
Peugeot Partner 1.4 309 900
Renault Grand Modus 1.2 314 900
Nissan Note 1.4 339 900
Škoda Roomster 1.2 339 900
Citroën Berlingo 1.6 354 900
Opel Meriva 1.4 359 900
Fiat Multipla 1.6 385 000
Citroën Xsara Picasso 1.6 394 900
Fiat Dobló 1.4 449 000
Citroën C4 Picasso 1.8 469 900
Nový Renault Kangoo 1.6 469 900
Seat Altea XL 1.4 485 900
Volkswagen Caddy Life 1.4 493 905
Citroën C4 Grand Picasso 1.8 494 900
Chevrolet Tacuma 1.6 497 900
Kia Carens 2.0 499 980
Ford C-Max 1.6 499 990
Volkswagen Golf Plus 1.4 500 700
Renault Scénic 1.4 511 900
Volkswagen Caddy Maxi 1.6 541 361
Opel Zafira 1.6 554 900
Renault Grand Scénic 1.6 556 900
Mazda 5 1.8 579 900
Honda FR-V 1.8 619 000
Volkswagen Touran 1.6 671 700
Seat Alhambra 2.0 683 000
Renault Espace 2.0 839 900
Renault Grand Espace 2.0 984 900
Citroën C8 2.0 704 900
Kia Carnival 2.0 719 980
Chrysler Voyager 2.8 799 000
Ford S-Max 2.0 813 990
Ford Galaxy 2.0 899 990
Volkswagen Sharan 2.0 947 500
Chrysler Grand Voyager 2.8 945 000
Mercedes-Benz R 1 510 000
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek

Nejnižší ceny ojetých rodinných vozů ve stáří 5 let (r. v. 2003), najeto 100 – 150 000 km
MODEL CENA V KČ
Fiat Multipla 1.9 JTD 120 000
Renault Kangoo 1.6 147 000
Kia Carens 2.0 CRDi 149 000
Opel Meriva 1.6 149 000
Hyundai Matrix 1.5 CRDi 159 000
Renault Scénic 1.9 dci 159 000
Citroën Berlingo 2.0 159 000
Citroën Xsara Picasso 2.0 159 000
Mazda Premacy 2.0 DiTD 160 000
Ford Fusion 1.4 TDCi 170 000
Nissan Almera Tino 1.8 175 000
Kia Carnival 2.5 LPG 195 000
Fiat Dobló 1.9 JTD 199 000
Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD 209 000
Peugeot Partner 1.6 210 000
Opel Zafira 2.0 DTi 229 000
Renault Espace 2.0T 239 000
Hyundai Trajet 2.0 CRDi 239 000
VW Sharan 2.8 255 000
Ford C-Max 2.0 TDCi 259 000
Citroën C8 2.0 HDi 263 000
Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D 269 000
Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD 269 000
Fiat Ulysse 2.0 JTD 278 000
Ford Galaxy 1.9 TDi 279 000
Toyota Avensis Verso 2.0 D4-D 279 000
Mazda MPV 2.0 279 000
Seat Alhambra 2.0 LPG 279 000
Peugeot 807 2.0 HDi 285 500
VW Touran 1.9 TDi 289 000
Lancia Phedra 2.2 JTD 299 000
Dodge Grand Caravan 3.3i 319 000
Poznámka: Všechny ceny v Kč včetně DPH. Zdroj: ceníky automobilek a internetové vyhledávače ojetin

Naši partneři:  Reklamní předměty   klikni24.cz   SPORTOVNÍ RÁJ.cz   CHOVATELSKÉ POTŘEBY   GRILMARKET.cz   ZAHRADY-GRILY.cz   Hurádovody.cz   PARFÉMY A VŮNĚ  
MOTODŮM.cz - SoftNET, spol. s r.o. | Tábor 36, 612 00 Brno | Tel./Fax: +420 549 211 112, Hotline: +420 777 888 802 | e-mail: obchod@motodum.cz
created by SoftNET